Layout

Layout

Rozložení stránek je vzor, který určuje strukturu webu a jeho úkolem je přehledně strukturovat informace zobrazované na webových stránkách. Přesněji řečeno se jedná o rozvržení a jednotlivých elementů na stránce. Je to proces umisťování a uspořádání všech grafických prvků, např. bloků textu, videa, obrázků, formulářů a dalších elementů na stránce, určuje okraje stránek, vzdálenosti mezi jednotlivými elementy, jejich zarovnání a vzájemnou pozici. Při navrhování layoutu je nutné zachovat rovnováhu, jednotnost a měřítko, což jsou hlavní aspekty dobře navržené stránky. V rámci tvorby webových stránek layout určuje výběr písma, jeho velikost a barvu, rozestup jednotlivých slov a znaků a použité barvy.

Layout je vzor, který určuje, kde bude na stránce umístěné logo, hlavní menu, drobečková navigace, slider, kontaktní či poptávkový formulář, reference, portfólio, novinky, patička a všechny další součásti stránky. Cílem layoutu je vytvořit zajímavé stránky, které upoutají pozornost čtenáře. Vhodné rozvržení stránky udrží uživatele na webu, protože jim umožní snadnou a intuitivní navigaci, díky čemuž se uživatel rychle zorientuje a nalezne důležité informace. Layout má zasadní podíl na tom, jak dlouho na webových stránkách uživatelé zůstanou, kolik stránek si během návštěvy projdou a jestli se na web budou rádi vracet. 

Layout je tedy kritický prvek, který určuje, jestli bude web úspěšný nebo neúspěšný. Uživatelé stránkám nevěnují více než pár sekund a mezi vhodným rozvržením a interakcí uživatelů s webem existuje silný vztah. Nepřehledné rozložení uživatele frustruje, což vede k rychlému opuštění webových stránek, aniž by měli uživatelé z návštěvy stránky užitek a provedli požadovanou akci (konverzi).


S pojmem layout se můžete setkat i v oblasti grafiky, kde termín nějčastěji pojednává o rozvržení dokumentů, jakými jsou zpravodaje, letáky, brožury, časopisy nebo knihy.